واژگان پرکاربرد-مشاوره سرمایه گذاری

مشاوره سرمایه گذاری-واژگان پرکاربرد(بخش اول)

مشاوره سرمایه گذاری در ادبیات سرمایه گذاری در کشور عزیزمان ایران به خوبی تبیین نشده است. در این سلسله مقالات به تشریح برخی از واژگان پرکاربرد در حوزه مشاوره سرمایه گذاری خواهیم پرداخت.(بخش اول)

بانک

عبارت است از کلیه سازمان‌هایی که دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی هستند و مشمول نظارت‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی می‌باشند.

مشاور سرمایه گذاری

منظور کلیه اشخاص حقوقی دارای سوابق حرفه‌ای و تخصصی روشن در حوزه مشاوره و سرمایه‌گذاری هستند. صلاحیت آنان از سوی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی براساس آیین‌نامه‌ی تایید و تشخیص صلاحیت مورد تایید قرار گرفته است. و توسط متقاضی برای ارائه خدمات دریافت تسهیلات مالی از بانک انتخاب شده‌اند.

نظارت

معادل واژه انگلیسی Supervision می‌باشد. در مرحله سرمایه‌گذاری و برای اطمینان از اجرای طرح بر طبق برآوردها و پیش‌بینی‌های به عمل آمده در گزارش توجیهی، انجام می‌شود.

مشاور ناظر

شخصیت حقوقی است که متقاضی از بین شرکت‌های مهندس مشاور منتخب کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی، حسب رشته تخصصی و نوع خدمات قابل ارائه انتخاب می‌نماید. بر اجرای طرح مورد نظر متقاضی نظارت می‌کند. و گزارش‌های نظارتی مورد نظر بانک را تهیه و به بانک ارائه می نماید.

ساختار شکست کار (W.B.S )

معادل واژه انگلیسی Work Breakdown Structure است. عبارت‌است از ساختار تفکیک فعالیت‌های پروژه تا سطح مورد نظر.

سرمایه‌گذاری ثابت طرح

سرمایه‌گذاری ثابت طرح شامل زمین، ساختمان، محوطه‌سازی، ماشین‌آلات و تجهیزات، تاسیسات، وسایط‌نقلیه، اثاثه‌اداری و… می‌باشد.

تامین هزینه‌های سرمایه‌گذاری ثابت

منظور تامین تمام و یا بخشی از هزینه‌های ثابت و قبل از بهره‌برداری است. برای توسعه، تکمیل، بازسازی و نوسازی و یا رفع نواقص خط تولید واحد صنعتی، معدنی و یا خدماتی.

سرمایه درگردش اولیه

عبارت‌است از دارایی جاری اولیه که طرح برای بهره‌برداری به آن نیاز دارد. شامل موجودی مواد اولیه و بسته‌بندی، قطعات و لوازم یدکی و … می‌باشد.

مبلغ تقاضا

عبارت‌است از تسهیلات مالی که متقاضی به صورت ریالی، ارزی و یا هردو از بانک تقاضا می‌کند.

ادامه مطالب در پست بعدی

اشتراک گذاری پست