هوش اقتصاد جهانی

چکیده ای از گزارش هوشمندی اقتصاد جهانی مکنزی، مارس ۲۰۲۲ بخش اول

چکیده ای از گزارش هوشمندی اقتصاد جهانی مکنزی، مارس ۲۰۲۲ بخش اول

معرفی

مقاله زیر در مورد هوشمندی اقتصادی جهانی شامل روندهای اقتصاد کلان و خطرات مهم جهانی و آخرین تحولات آن است. مدیر قابلیت‌های مشتری مکنزی، این تحقیق را توسعه داده‌است.
تحلیل ها و اطلاعاتی که در زیر ارائه می‌شود علاوه براطلاع رسانی، به تصمیم گیری رهبران سازمان‌ها در یک مقطع زمانی کمک می‌کند.

ولی این مقاله پیش‌بینی‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی و هم چنین تجزیه تحلیل حقوقی و مشاوره حقوقی در مورد تحریم‌ها و مسائل کنترل صادرات را ارائه نمی‌دهد. این مقاله به خلاصه کلی اطلاعات اقتصاد جهانی در مارس ۲۰۲۲ می‌پردازد.

۳ چالش عمده رشد اقتصادی جهان:

در اقتصادهای مورد بررسی، عمده‌ی داده‌های ماهانه‌ی در دسترس مثبت یا خنثی هستند. عملکرد اقتصادی در دو ماه اول سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که تقاضا به طور کلی به سطوح قبل از بیماری کرونا بهبود یافته‌است. تعدیل‌های انجام شده برای حفظ تولید عمدتاً برای پاسخگویی به سطوح تقاضا کافی بوده‌است.

سه چالش عمده زیر، رشد سریعتر اقتصاد جهانی را محدود می‌کند:

۱)تهاجم روسیه به اوکراین، که یک بحران انسانی و یک شوک انرژی به ویژه در اروپا ایجاد کرده‌است.

۲)تورم بالا و همه گیری ویروس کرونا، هر چالشی باعث ایجاد اثرات اقتصادی ثانویه با طنین هایی می‌شوند که همیشه قابل پیش‌بینی نیستند.

۳)جنگ و تحریم ها باعث ایجاد عدم اطمینان در مورد کالاهای انرژی روسیه شده‌است. ترس از اختلال در عرضه باعث افزایش قیمت انرژی می‌شود. آلمان و اتریش به دلیل وابستگی اقتصادشان به گاز طبیعی روسیه، تورم مصرف‌کننده بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند. هر دو کشور برنامه‌هایی را برای جیره‌بندی گاز اعلام کرده‌اند.

علاوه بر این، با توجه به آخرین نظرسنجی جهانی مک کینزی در مورد شرایط اقتصادی، بی ثباتی ژئوپلیتیکی به عنوان یک خطر بزرگ برای اقتصاد جهانی ذکر می‌شود.

بیماری کرونا نیز همچنان به ایجاد اختلال ادامه می‌دهد. چین به شدت برای مهار شیوع کرونا واکنش نشان می‌دهد.
این سیاست‌ها می‌تواند بر تجارت تأثیر بگذارد: به عنوان مثال در ۳۰ مارس، گلوبال تایمز گزارش داد که حداقل ۹۰ کشتی با ۴۰۰،۰۰۰ کانتینر در بنادر شانگهای در صف ایستاده‌اند! که نسبت به سطح سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته‌است. این روزنامه همچنین گزارش داد که شرکت جهانی کشتیرانی مرسک تخمین می‌زند که حمل‌و‌نقل باری به بنادر شانگهای و از بنادر شانگهای ۳۰ درصد به دلیل محدودیت‌های منطقه که تا ۵ آوریل اجرا می‌شود، کاهش می‌یابد.

شاخص فشار زنجیره تأمین:

بانک فدرال رزرو نیویورک شاخص نسبتا جدیدی را توسعه داده‌است. این شاخص نمایی از وضعیت زنجیره تامین را ارائه می‌دهد. شاخص جهانی فشار زنجیره تامین (GSCPI) معیارهای هزینه های حمل‌و‌نقل و زیرشاخص‌های مدیران خرید را برای هفت اقتصاد: چین، منطقه یورو، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، بریتانیا و ایالات متحده تجزیه‌و‌تحلیل و ترکیب می‌کند. با توجه به تصویر زیر، در طول سال‌های همه‌گیری (۲۰۲۰-۲۰۲۲)، این شاخص به بالاترین میزان خود رسیده است. (شکل زیر)

 



شاخص های اعتماد مصرف‌کننده جهانی و فردی OECD ، همچنان رو به کاهش است. با این حال رشد خرده‌فروشی در اکثر اقتصاد‌های مورد بررسی به سطوح قبل از بیماری کرونا بازگشته است. در ایالات متحده رشد بسیار بالاتر از روند تاریخی است. شاخص رشد خرده فروشی چین نیز  برای ژانویه و فوریه رشد قوی را نشان می‌دهد.

برای مطالعه نسخه اصلی مقاله اینجا کلیک کنید.
برای مطالعه بخش دوم خلاصه این مقاله به زبان فارسی به اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری پست