هوش اقتصاد جهانی

چکیده ای از گزارش هوشمندی اقتصاد جهانی مکنزی مارس ۲۰۲۲ بخش دوم

چکیده ای از گزارش هوشمندی اقتصاد جهانی مکنزی مارس ۲۰۲۲ بخش دوم

شاخص‌های تورم برای اقتصادهای پیشرفته نشان دهنده شتاب در قیمت‌های مصرف‌کننده و تولید‌کننده است. منطقه یورو در ژانویه تورم بالای ۳۱ درصدی قیمت تولیدکننده را تجربه کرد.در اقتصادهای نوظهور،تورم مصرف کننده به جز در چین به افزایش خود ادامه می‌دهد. رشد قیمت تولیدکننده در حال کاهش است، اگرچه قیمت‌ها هنوز بسیار بالا هستند.در همین حال،قیمت مواد غذایی پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده نیز به افزایش خود ادامه دهد.
قیمت طلا از نظر تاریخی بالا است، اما اخیراً با وجود افزایش فشار تورمی ثابت مانده است.همچنین قیمت انرژی در ماه مارس افزایش یافت، زیرا عدم اطمینان در مورد در دسترس بودن صادرات نفت و گاز طبیعی روسیه ادامه دارد. قیمت نفت خام برنت در اواسط مارس به بالای ۱۲۵ دلار در هر بشکه رسید، اما تا ۱ آوریل به ۱۰۵ دلار کاهش یافت. (شکل زیر)


                                                     

 

 

تورم ایالات متحده در ماه فوریه به بالاترین رقم در ۴۰ سال گذشته رسید.این موضوع عمدتاً ناشی از قیمت بالای انرژی و مواد غذایی است.رئیس فدرال رزرو،سیگنال داد که بانک مرکزی با هدف کاهش تورم به نرخ «خنثی»به سرعت برای تحت کنترل درآوردن قیمت‌ها و اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه‌تراقدام خواهد کرد.
در منطقه یورو، تورم در ماه فوریه به ۵٫۹ درصد رسید که بالاترین رقم در تاریخ است، زیرا قیمت انرژی با رکورد ۳۷٫۱ درصد افزایش یافت. بانک مرکزی اروپا قصد دارد مسیر سیاست خود را با نرخ بهره نزدیک به صفر ادامه دهد و به تدریج به کاهش خرید دارایی خود ادامه خواهد داد. احتمالاً پس از پایان این برنامه، بانک مرکزی اروپا افزایش نرخ بهره را در سه ما‌‌‌هه سوم ۲۰۲۲ براساس داده های جهت دار در نظرخواهد‌ گرفت

تورم قیمت مصرف کننده

تورم قیمت مصرف کننده،در هند که توسط بانک مرکزی تعیین شده کمی بالاتر از حد ۶ درصدی است.دلیل این تورم قیمت مواد غذایی و انرژی است. با این حال، قیمت های تولید‌کننده هرگز در هند بالاتر نبوده است. تورم در برزیل برای شش ماه متوالی بالای ۱۰ درصد بوده است و در روسیه از ۹ درصد فراتر رفته است. بانک های مرکزی برزیل و روسیه بارها با افزایش نرخ ها مداخله کرده‌اند. در ماه مارس، نرخ ها به ترتیب به ۱۱٫۷۵% و ۲۰% افزایش یافت.

در چین، سیزدهمین کنگره ملی خلق،  پنجمین نشست سالانه دو جلسه خود را در اوایل ماه مارس تشکیل داد.گزارش کار دولت که در اولین روز توسط نخست وزیرارائه شد.هدف رشد تولید ناخالص داخلی ملایم برای سال ۲۰۲۲ را در حدود ۵٫۵ درصد تعیین کرد. این گزارش افزایش خطرات خارجی را شناسایی کرده و بر ثبات به عنوان اولویت اصلی اقتصادی تاکید کرده است

برای مطالعه نسخه اصلی مقاله اینجا کلیک کنید.
برای مطالعه بخش اول خلاصه این مقاله به زبان فارسی اینجا کلیک کنید.

 

اشتراک گذاری پست