مشاوره سرمایه گذاری و تأمین مالی (تسهیلات بانکی)

تسهیلات-مشاوره سرمایه گذاری-واژگان پر کاربرد(بخش سوم)

مشاوره سرمایه گذاری در ادبیات سرمایه گذاری در کشور عزیزمان ایران به خوبی تبیین نشده است. در این سلسله مقالات به تشریح برخی از واژگان پرکاربرد در حوزه مشاوره سرمایه گذاری خواهیم پرداخت. در این بخش به اصطلاحات حوزه تسهیلات می پردازیم. (بخش سوم)

تسهیلات مالی

تسهیلات مالی عبارت‌ از تامین مالی بخشی از هزینه‌های سرمایه‌گذاری طرح به صورت ریالی/ارزی است. که بانک به متقاضیان حقیقی/حقوقی در قالب عقود اسلامی و بر‌اساس ضوابط بانکی اعطا می‌نماید. به منظور ایجاد واحدهای جدید، توسعه واحدهای موجود و یا بهره‌برداری مطلوب از واحدهای موجود.

  • بلند مدت

تسهیلاتی که کل دوره بازپرداخت اقساط آنها بیش از پنج سال است.

  • میان مدت

تسهیلاتی که کل دوره بازپرداخت اقساط آنها بین یک تا پنج سال است.

  • کوتاه مدت

تسهیلاتی که کل دوره بازپرداخت اقساط آنها یکسال یا کمتر باشد.

امهال

امهال به معنی مهلت دادن به مشتریانی است که دارای تسهیلات معوق می‌باشند.

اعتبارات اسنادی

خدمتی است که بانک بنا به درخواست متقاضی جهت خرید کالا یا سفارش کالا یا خدمات به نفع فردی که دارنده کالا و خدمات (فروشنده کالا و خدمات) است، برقرار می‌نماید.

ذینفع واحد

عبارت‌است از اشخاص حقیقی یا حقوقی که از نظر مالی و مدیریتی به نحوی با هم در ارتباط می‌باشند. و ممکن است مشکلات مالی هر یک موجبات بروز مشکلات احتمالی در بازپرداخت سایر اعضا را فراهم‌آورد. مانند شرکت‌هایی که بیش از ۵۰ درصد به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در یکدیگر سهام داشته و یا اکثر اعضا هیات مدیره آنها مشترکند.

معامله سلف

عبارت‌است از پیش خرید نقدی محصولات تولیدی به قیمت معین.

ارزش اسمی کالا در معامله سلف

عبارت‌است از قیمت نقدی عمده فروشی کالا در زمان انجام معامله.

ارزش فعلی کالا در معامله سلف

عبارت‌است از بهای پیش‌خرید کالا در زمان انجام معامله.

مشارکت مدنی

عبارت از درآمیختن سهم‌الشرکه نقدی و یا غیرنقدی اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد به نحو مشاع به منظور انتفاع طبق قرارداد می‌باشد. تسهیلات مالی بانکی در قالب عقد مشارکت مدنی، به منظور تامین منابع لازم جهت سرمایه‌گذاری ثابت طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فروش اقساطی

عبارت‌است از واگذاری عین به بهای معلوم به غیر. به ترتیبی که تمام و یا بخشی از بهای مزبور به اقساط مساوی و یا نا‌مساوی در سررسیدهای معین دریافت شود. تسهیلات مالی پس از اتمام دوره مشارکت مدنی، در قالب عقد فروش اقساطی ماشین‌آلات، تجهیزات و تاسیسات و یا مواد اولیه و کمکی (سرمایه در گردش) می‌باشد.

مطلب مرتبط در پست قبلی

اشتراک گذاری پست